1 Makkabeën 1 (Apogrief boek)

“Ze terroriseren. Serieus, ze terroriseren de school gewoon. Elke dag is er wel weer iemand het slachtoffer van aan de kapstok gehangen worden, of met je hoofd in de wc-pot.. Ja, dat klinkt misschien grappig nu, maar wacht maar tot het jou overkomt. Het is echt een hel op school, en gewoon niemand durft meer wat te zeggen..” Laura – 15 jaar.

“Nou ja, er is geen probleem hoor. Ja. Het is misschien wat onrustig op school. Maar alles verloopt prima, en ik ben eigenlijk wel tevreden met mijn beleid. Er heerst een fijn klimaat tussen de leerkrachten, maar ook de leerlingen voelen zich op hun gemak. En er zijn een paar die er echt uitspringen, dat zijn een beetje mijn lievelingetjes. Die doen ook alles wat ik zeg, ze volgen een soort stage bij mij!” Directeur – 45 jaar.

“Wat nou een probleem? D’r is geen probleem! Als jij een probleem hebt, dan sout je maar een end op of ik hang je aan de kapstok samen met die vrome kinders!” Pim – 17 jaar.

“De sfeer is niet echt fijn nee. En je kan je ook niet bepaald veilig voelen.. Maar we zijn nog steeds doorgegaan met ons gebedsgroepje. Het geeft wel wat spanning en je voelt dat je er niet heel relaxt bij zit, maar je kan niet alles hebben.. En juist nu is het dan toch belangrijk dat wij onszelf blijven? Dit is waar wij voor staan, dit is waar wij voor gaan, dus ik ga gewoon door. Dan hangen ze me maar elke week aan de kapstok. Ik heb tenminste vrienden die me ervan af helpen.” Laurens – 16 jaar.

“Oh en de directeur, die de baas zou moeten zijn en hier over zou moeten overzien, is trouwens degene die dit gestart heeft. Dat weten niet veel mensen, maar hij gedraagt zich absurd. Iedereen moet zijn zoals hij wil dat ze zijn. Absurditeit all the way” Laurens – 16 jaar.

– – –

Voor de liefhebber, aangezien het niet in je Bijbel staat: http://nl.wikisource.org/wiki/Apocriefe_boeken/1_Makkabe%C3%ABn_1
(want nee, Makkabeën gaat niet over een geterroriseerde school :))

Geef een reactie

