1 Petrus 2


1 PETRUS 2: 19-25


Laat ik het maar even op de eerlijke en persoonlijke tour gooien. Ik heb héél hard nagedacht hoe ik dit stuk in een mooi verhaal ging zetten. Je kan nu gemakkelijk stellen dat ik het natuurlijk op een christenvervolging had kunnen gooien en hier een mooi verhaal van kunnen schrijven. Ik durfde dit niet aan. Ik weet het, creatieve vrijheid en dergelijke, maar ik denk dat ik het verhaal van een vervolgde christen niet zo kan vertellen dat ik er recht aan doe, dat ik het echt vertel zoals het voelt. Vandaar.

Waar ik achter kwam, aan de hand van deze tekst, is dat ik eigenlijk een heel gezegend leven heb. Ik heb heel hard nagedacht over zaken waarin ik lijd, waarin ik gestraft word voor goede daden. Ik kon eigenlijk niks bedenken. Ik kan in alle vrijheid op de Uithof voor mijn lunch bidden. Ik kan in alle vrijheid een opwekkingsliedje samen met m’n mede-christelijke studiegenootje midden in het Langeveld gebouw gaan zingen. Ik kan op mijn werk als onderzoeksassistent duidelijk maken dat ik het minder prettig vind als er gescholden wordt met Jezus. Ik mag naar de kerk, waar ik wil.

Ik heb respect. Respect voor de mensen die wél moeite ervaren met geloven en die alsnog doorzetten.

En misschien het leukste van dit elke dag een verhaaltje schrijven, is het feit dat je iets makkelijker aan een niet-gelovige vriend van je kan vragen om een Bijbeltekst voor je te lezen en te kijken wat hij/zij hier van zegt. Deze vriend van mij reageerde met: Ik lees hierin de uitdaging om moed te tonen om ‘goed’ te doen.
En ik denk dat we dat als christen ook echt mogen erkennen, zeker in het Westen, waar we het eigenlijk (meestal) best goed hebben. Het feit dat we niet specifiek lijden, en dus niet écht gestraft worden, maakt dat we nog meer reden hebben om God te danken, maar ook om goede daden te (blijven) laten zien.

Dus. 🙂

5813312717_11f611857e

 

Geef een reactie

