1 Petrus 2


1 PETRUS 2


Ik heb in mijn vriendengroep een meisje. Een meisje waar je nou echt van kan zeggen ‘dat is een goed mens’. Af en toe heb ik van die dagen dat ik me er aan erger of jaloers op ben, maar het merendeel van de tijd heb ik eigenlijk gigantisch veel respect voor d’r.

Dit meisje is denk ik het levende voorbeeld van 1 Petrus 2. ‘Leid te midden van de ongelovigen een goed leven’; ze heeft christelijk vriendengroepen, maar gaat ook echt wel met ongelovigen om. En zal ze in die kringen doen alsof ze niet gelooft? Zeker niet, daar schaamt ze zich dan niet voor. ‘Houd iedereen in ere, heb uw broeders en zusters lief, heb ontzag voor God en eerbiedig de keizer’. De keizer is misschien iets minder relevant geworden, maar één regeltje heeft zij in mijn hoofd gestampt: Oordeel niet, voordat je iemand kent. En eigenlijk mag je dan nog niet oordelen, want dat is aan God. Daar moest ik sterk aan denken toen ik het ‘Houd iedereen in ere, heb uw broeders en zusters lief’ las. Sommige mensen kunnen dit gewoon. Zelf heb ik heel snel de neiging om bij een eerste ontmoeting, of een eerste roddel, of zelfs een eerste facebook-check al te denken: Deze persoon doet zus en zo, ik vind hem stom. Deze persoon luistert Justin Bieber. Ik vind haar stom. Dan geniet ik echt van het feit als ik ontdek dat ik de laatste tijd veel sneller denk: Maar misschien is hij/zij wel super aardig en stel ik me ontzettend aan over iets pietluttig. Yentl, zeur niet zo en doe lief. En dat werkt. En heel vaak hoef ik alleen te denken ‘niet oordelen..’ en dan helpt dat al. Fijne veranderingen zijn dat.

En eigenlijk kan je zoveel met 1 Petrus 2, dat ik hier misschien wel nog een keer over wil schrijven. Want een tekst als: Immers, is er enige reden om trots te zijn wanneer u de slagen verdraagt die u als straf voor uw wangedrag krijgt? Het is echter een blijk van Gods genade wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden’.

Die zien jullie nog wel eens terug, want ik heb nu al inspiratie. 🙂

1a27c3dfe3e516d2297a4964cff73e98

Een gedachte over “1 Petrus 2

Geef een reactie

