Filemon.


FILEMON


Om het even ‘relatief simpel’ te houden  – de keus voor een bijbelboek/hoofdstuk blijkt super lastig te zijn als je nog geen inspiratie hebt -, zie hier: het boek Filemon (ha, dat is maar één hoofdstuk!). 

Mijn pa had zo’n vriend. Je weet wel, zo een die de hele tijd over de vloer kwam. En dan bedoel ik ook echt de hele tijd. En kijk, dat is niet heel erg hoor. Maar deze kerel hield nooit zijn mond. NOOIT. Het was het type, die dan ergens super gedreven voor gaat en daarover door blijft praten. Mijn pa genoot echt van hem, van zijn verhalen en dat enthousiasme. Ik ergerde me voornamelijk aan de hele tijd dat geklets. En eigenlijk ben ik dan heel egoïstisch hoor, want hij praatte dan wel de hele tijd, maar hij gaf mij altijd de tijd om over m’n dag te vertellen. Of hij vroeg uit pure interesse hoe het met me ging.

Verdwenen. Op een gegeven moment was hij opeens weg. We hadden op dinsdagmiddag gewoon nog met z’n allen geluncht, dat deden we af en toe. Hij heeft nog gevraagd naar m’n plannen voor de vakantie. Weg. M’n pa was er best wel kapot van; we hoorden niks meer van hem en zelfs z’n account op Facebook was leeg..

Waar ik eigenlijk naar toe wil, is een jaar later. Kijk, als iemand niets meer van zich laat horen en onvindbaar is op alle social media, dan vergeet je zo iemand na een tijdje. Maar een jaar later kreeg m’n pa een brief.

“Dag vriend, ben je me nog niet vergeten? Ik jou in ieder geval nog niet. Je weet nog wel hoe ik altijd zo enthousiast was over het geloof toch? Dat heeft me redelijk in de knopen gebracht.. Ik ging naar Syrië, met de gedachte dat dat van mij gevraagd werd, dat een hogere macht me daar naartoe stuurde. Die mensen daar waren alleen iets minder blij met me; je weet zelf vast ook wel hoe de situatie daar is.. Gevolg is dat ik hier opgesloten zit. Don’t worry, ik red me wel.

Ik weet dat ik je plots in de steek heb gelaten en zonder wat dan ook aan berichten. Maar.. Ik heb een rare vraag voor je. Zie het als een verzoek. Hoe breng ik dit goed.. Oké. Straight to business.. Ik heb een zoon. Ik kan je gedachten lezen, je hebt gelijk, ik kan geen zoon hebben. Hij is dan ook niet biologisch mijn zoon, maar hij vóelt als mijn zoon. Een jongen, die ik in Syrië heb ontmoet, die nog zoveel in petto heeft, maar wat er daar niet uit zal komen.. Ik wil je vragen om hem in huis te nemen. Op te nemen, als je eigen zoon.”

Zo ging het nog een stuk verder, ’t verhaal over hoe hij die jongen had ontmoet.

Maar het zinnetje wat mijn pa overhaalde om naar zijn brief te luisteren, wat me nog steeds zo verbaasd, dat was een quote uit de Bijbel..  “Dus, als u met mij verbonden bent, ontvang hem dan zoals u mij zou ontvangen”. In eerste instantie dacht ik ‘ja, slimme kerel, om het daarop te spelen’. Mijn pa was namelijk dol op deze man en zou alles voor hem doen. Moet hij iemand ontvangen, zoals hij hem zou ontvangen, dan zit dat wel snor. Ik vond het een beetje manipulatief, want ja, op zo’n manier kan je niet echt weigeren. Weiger je wel, dan laat je dus zien dat je blijkbaar toch niet helemaal vrienden bent met die persoon. Maar nadat ik er langer over nadacht, bleek ’t eigenlijk gewoon een wijsheid te zijn. Een wijsheid, die ik vroeger altijd las in Winnie de Pooh:

“Piglet sidled up to Pooh from behind. “Pooh?” he whispered.
“Yes, Piglet?”
“Nothing,” said Piglet, taking Pooh’s hand. “I just wanted to be sure of you.”

Ik bedacht me dat dit misschien gewoon bij vriendschap hoorde. Iets voor iemand doen, zonder iets terug te verwachten, gewoon ómdat het voor je vriend is. En de vriend van mijn pa was zeker. Hij was zeker van m’n vader. Hij wist dat hij hem toch wel ging helpen.


Ik wil nog even toevoegen aan dit idee, dat het niet mijn bedoeling is om in elk verhaal precies de bijbel terug te laten komen. Ik denk dat het veelal ook voornamelijk mijn associaties zijn bij verhalen, hoe het voor mij zou voelen, wat ik zou doen. Dus. 🙂
Daarnaast wil ik toevoegen dat dit een fictief verhaal is. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat mijn ouders zo gastvrij zouden zijn 😉

2 gedachtes over “Filemon.

Geef een reactie

